De jaarlijkse Latinistendag zal plaatsvinden op 31 januari 2014 te Nijmegen, van 10.00-18.00u.
Meer informatie en het programma vindt u hier.
Aan de dag zijn geen kosten verbonden (lunch is op eigen gelegenheid).

U wordt vriendelijk verzocht zich uiterlijk 24 januari voor deze dag aan te melden bij Marc van der Poel (m.v.d.poel@let.ru.nl)

Read more…

Call for Contributions: The Sublime in Early Modern Theories of Art, Architecture and the Theatre

Guest editors S. Bussels & B. Van Oostveldt

Leiden University Centre for the Arts in Society

 

For this special issue of Lias we welcome proposals that focus on the appropriation of the Longinian sublime in theories of art, architecture and theatrical performances in the period prior to Burke and Kant. In contrast with previous studies on the visual sublime in Early Modernity, our primary focus will not be put on the analysis of works of art, but on the studia humanitatis and the new understandings of how artists could move their audience maximally. Already in sixteenth and seventeenth-century Europe, the treatise Peri hupsous (On the Sublime) by pseudo-Longinus was a crucial text to form humanist ideas on the overpowering effect of visual media. Thus the special issue of Lias addresses the earliest theories on the overwhelming agency of these visual media since Antiquity.

This project is part of the ERC starting grant program ‘Elevated Minds. The Sublime in the Public Arts in Seventeenth-Century Paris and Amsterdam’  (http://hum.leiden.edu/lucas/elevatedminds).

Read more…

In 2009 werd het 400-jarig jubileum van Mare Liberum, Hugo de Groots standaardwerk over de vrije zee, gevierd. Ter gelegenheid van deze gebeurtenis componeerde Roel van Oosten in opdracht van het Haags Toonkunstkoor een werk voor solisten, koor en symfonieorkest geïnspireerd op het beroemde geschrift van De Groot. Het libretto is van de hand van Roel van Oosten en Jeroen Vervliet. Naast Latijnse teksten uit Mare Liberum van Hugo de Groot, werd gekozen voor poëzie van Wilfred Owen (Dulce et decorum est, 1917/18), John McCrae (In Flanders fields, 1915) en Walt Whitman (Leaves of grass, 1900). De afgelopen jaren is Mare Liberum meerdere malen uitgevoerd. Maar liefst drie keer vlak na elkaar door het Haags Toonkunstkoor: de première in december 2009 in Den Haag, gevolgd door twee uitvoeringen in 2010 in Delft en in Hamburg. Het Hans Sachskoor uit Neurenberg en twee scholen in Delft en Gent voerden Mare Liberum ook met groot succes uit. Reden voor het Haags Toonkunstkoor om de eerste cd-opname van Mare Liberum te realiseren. De cd kan besteld worden via de site van het Haags Toonkunstkoor: http://www.haagstoonkunstkoor.nl/